perjantai 13. maaliskuuta 2020

Euroopan Komissio ja EKP Korona-viruksen aiheuttamista poikkeustoimista

Euroopan Komission tiedote 13.3. 2020 COVID-19 viruksen aiheuttamista poikkeustoimista
(alkuperäinen)

COVID-19 on vakava kansanterveyden hätätilanne kansalaisille, yhteiskunnille ja talouksille, joilla on tartuntoja kaikissa jäsenvaltioissa. Se on myös merkittävä taloudellinen sokki EU: lle. Tämän vuoksi komissio esittää tänään välittömän vastauksen COVID-19-taudinpurkauksen sosiaalis-taloudellisten vaikutusten lieventämiseksi, keskittyen eurooppalaiseen koordinoituun toimintaan.

Komissio käyttää kaikkia käytettävissään olevia välineitä lievittääkseen pandemian seurauksia, erityisesti:

- Varmistetaan terveydenhuoltojärjestelmiemme tarpeelliset toimitukset säilyttämällä yhtenäismarkkinoiden sekä arvoketjujen tuotannon ja jakelun eheys.

- Tuetaan ihmisiä, jotta tuloihin ja työpaikkoihin ei kohdistu suhteettomia vaikutuksia, ja vältetään kriisin pysyvät vaikutukset.

- Tukea yrityksiä ja varmistaa, että finanssisektorimme likviditeetti voi edelleen tukea taloutta

- Ja antaa jäsenvaltioille mahdollisuuden toimia päättäväisesti koordinoidusti käyttämällä hyväksi valtiontukien sekä vakaus- ja kasvusopimuksemme täydellistä joustavuutta.

Euroopan komission presidentti Ursula von der Leyen sanoi: ” Coronavirus-pandemia testaa meitä kaikkia. Tämä ei ole vain ennennäkemätön haaste terveydenhuoltojärjestelmillemme, vaan myös merkittävä shokki talouksillemme. Tänään julkistettu tärkeä talouspaketti käsittelee tämän päivän tilannetta. Olemme valmiita tekemään enemmän tilanteen kehittyessä. Teemme kaiken tarvittavan tukeaksemme eurooppalaisia ​​ja Euroopan taloutta. "

Valtiontukijärjestelmän joustavuus

Tärkein finanssivaste koronavirukselle tulee jäsenvaltioiden kansallisista talousarvioista. EU: n valtiontukisäännöt antavat jäsenvaltioille mahdollisuuden ryhtyä nopeaan ja tehokkaaseen toimintaan tukeakseen kansalaisia ​​ja yrityksiä, erityisesti pk-yrityksiä, jotka ovat taloudellisissa vaikeuksissa COVID-19-taudinpurkauksen vuoksi.

Jäsenvaltiot voivat suunnitella runsaasti tukitoimenpiteitä voimassa olevien EU: n sääntöjen mukaisesti. Ensinnäkin he voivat päättää ryhtyä toimiin, kuten palkkatukiin, yritys- ja arvonlisäverojen tai sosiaalimaksujen maksujen keskeyttämiseen. Lisäksi jäsenvaltiot voivat myöntää taloudellista tukea suoraan kuluttajille esimerkiksi peruutetuista palveluista tai lipuista, joita asianomaiset operaattorit eivät korvaa. Lisäksi EU: n valtiontukisäännöt antavat jäsenvaltioille mahdollisuuden auttaa yrityksiä selviytymään likviditeettivajeista jos nämä tarvitsevat kiireellistä pelastustukea. SEUT-sopimuksen 107 artiklan 2 kohdan b alakohdassa annetaan jäsenvaltioille mahdollisuus korvata yrityksille poikkeuksellisten tapahtumien suoraan aiheuttamat vahingot, mukaan lukien lentoliikenteen ja matkailualan kaltaisissa tilanteissa.

Tällä hetkellä COVID-19-taudinpurkauksen vaikutukset Italiassa ovat luonteeltaan ja laajuudeltaan sellaisia, että ne sallivat SEUT-sopimuksen 107 artiklan 3 kohdan b alakohdan käytön. Tämän ansiosta komissio voi hyväksyä kansalliset lisätoimenpiteet vakavan häiriön poistamiseksi jäsenvaltion taloudessa.

Komission arvio 107 artiklan 3 kohdan b alakohdan käytöstä muissa jäsenvaltioissa noudattaa samanlaista lähestymistapaa. Komissio valmistelee SEUT-sopimuksen 107 artiklan 3 kohdan b alakohdan nojalla erityistä oikeudellista kehystä, joka hyväksytään tarvittaessa.

Komissio on valmis työskentelemään kaikkien jäsenvaltioiden kanssa varmistaakseen, että mahdolliset kansalliset tukitoimenpiteet COVID-19-viruksen puhkeamisen johdosta  voidaan ottaa käyttöön ajoissa.

Euroopan finanssipolitiikan joustavuus

Komissio ehdottaa neuvostolle EU: n verotuskehyksessä säädetyn täyden joustavuuden soveltamista, jotta ne voivat toteuttaa koronaviruksen puhkeamisen hillitsemiseksi tarvittavia toimenpiteitä ja lieventää sen kielteisiä sosiaalis-taloudellisia vaikutuksia.

Ensinnäkin komissio katsoo, että COVID-19-pandemiaa voidaan pitää ”epätavallisina tapahtumina, jotka eivät kuulu hallituksen valvontaan”. Tämä mahdollistaa poikkeuksellisten menojen sisällyttämisen COVID-19-puhkeamisen hillitsemiseen, kuten terveydenhuollon menot ja kohdennetut avustustoimet yrityksille ja työntekijöille.

Toiseksi komissio suosittelee jäsenvaltioilta vaadittavien finanssipyrkimysten mukauttamista negatiivisen kasvun tai toiminnan voimakkaan laskun tapauksessa.

Viimeinkin komissio on valmis ehdottamaan neuvostolle yleisen pakolaislausekkeen käyttöönottoa yleisen finanssipolitiikan tukemiseksi. Tämä lauseke keskeyttäisi - yhteistyössä neuvoston kanssa - neuvoston suositteleman julkisen talouden mukautuksen, jos euroalueella tai koko EU: ssa tapahtuu vakava talouden laskusuhdanne.

Solidaarisuuden varmistaminen yhtenäismarkkinoilla

Vain yhteisvastuulla ja Euroopan laajuisesti koordinoidulla ratkaisulla pystymme hallitsemaan tätä kansanterveyden hätätilannetta tehokkaasti. Solidaarisuus on avainasemassa tässä kriisissä, erityisesti sen varmistamiseksi, että välttämättömät tavarat, jotka ovat tarpeen puhkeamisen aiheuttamien terveysriskien vähentämiseksi, voivat tavoittaa kaikki tarvitsevat. On välttämätöntä toimia yhdessä varmistaaksemme lääketieteellisten suojavälineiden ja lääkkeiden tuotannon, varastoinnin, saatavuuden ja järkevän käytön EU: ssa avoimesti ja avoimesti sen sijaan, että ryhdymme yksipuolisiin toimenpiteisiin, jotka rajoittavat välttämättömien terveydenhuollon tuotteiden vapaata liikkuvuutta.

Tämän vuoksi komissio ryhtyy kaikkiin tarpeellisiin toimiin tämän saavuttamiseksi muun muassa antamalla jäsenvaltioille ohjeita riittävien valvontamekanismien käyttöönotosta toimitusvarmuuden takaamiseksi ja käynnistämällä nopeutetun näiden tuotteiden yhteishankintamenettelyn ja antamalla suosituksen muista kuin CE-merkitty suojavarustus.

COVID-19-puhkeamisella on suuri vaikutus liikennejärjestelmiimme, koska eurooppalaiset toimitusketjut ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa, ja sitä tukee laaja maa-, meri- ja ilmakuljetuspalvelujen verkosto. Komissio työskentelee yhdessä jäsenvaltioiden kanssa varmistaakseen välttämättömien tavaroiden virtauksen maarajojen yli. Kansainvälinen ja Euroopan ilmailuala on kärsinyt erityisen paljon. Kuten presidentti von der Leyen ilmoitti 10. maaliskuuta, puhkeamisen taloudellisten ja ekologisten vaikutusten helpottamiseksi komissio ehdottaa tänään kohdennettua lainsäädäntöä lentoyhtiöiden "käytä tai menetä" -säännön väliaikaiseksi lievittämiseksi , jonka mukaan lentoliikenteen harjoittajien on käytettävä vähintään 80 prosenttia lentoasemien lähtö- ja saapumisaikoista tietyn ajanjakson ajan, jotta ne voidaan pitää seuraavan vuoden vastaavana ajanjaksona.

Lopuksi, komissio on yhteydessä jäsenvaltioihin, kansainvälisiin viranomaisiin ja tärkeimpiin EU: n ammattijärjestöihin seuratakseen kriisin vaikutuksia matkailualaan ja koordinoidakseen tukitoimenpiteitä.

EU: n talousarvion käyttöönotto

Jotta välitöntä apua vaikeuksissa oleville pk-yrityksille saataisiin, EU: n talousarviossa otetaan käyttöön nykyiset välineet näiden yritysten tukemiseksi likviditeettillä täydentämällä kansallisella tasolla toteutettavia toimenpiteitä. Lähiviikkoina 1 miljardi euroa ohjataan EU: n talousarviosta takuuna Euroopan investointirahastolle kannustamaan pankkeja tarjoamaan likviditeettiä pk-yrityksille ja keskisuurille yrityksille. Tämä auttaa vähintään 100 000 eurooppalaista pk-yritystä ja pieniä keskisuuria yrityksiä noin 8 miljardin euron rahoituksella. Annamme luottolomia myös nykyisille velallisille, joihin vaikuttaa kielteisesti.

Työllisyyteen kohdistuvien vaikutusten lievittäminen

Meidän on suojeltava työntekijöitä työttömyydeltä ja tulonmenetyksiltä pysyvien vaikutusten välttämiseksi. Komissio on valmis tukemaan jäsenvaltioita tässä edistämällä etenkin lyhytaikaisia ​​työohjelmia, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen koulutuksen ohjelmia, jotka ovat aiemmin osoittautuneet tehokkaiksi.

Lisäksi komissio nopeuttaa lainsäädäntöehdotuksen laatimista eurooppalaisesta työttömyyden jälleenvakuutusjärjestelmästä, jonka tavoitteena on tukea jäsenvaltioiden politiikkaa, jolla säilytetään työpaikat ja taidot.

Lisäksi Coronavirus Response Investment Initiative helpottaa Euroopan sosiaalirahaston käyttöönottoa. Rahasto on tarkoitettu tukemaan työntekijöitä ja terveydenhuoltoa.

Euroopan globalisaatiorahasto voitaisiin myös ottaa käyttöön irtisanottujen työntekijöiden ja itsenäisten ammatinharjoittajien tukemiseksi nykyisen ja tulevan asetuksen olosuhteissa. Enintään 179 miljoonaa euroa on käytettävissä vuonna 2020.

Coronavirus Response Investment Initiative

Tämän uuden aloitteen puitteissa komissio ehdottaa 37 miljardin euron kohdentamista koheesiopolitiikan puitteissa koronaviruskriisin torjuntaan. Tätä varten komissio ehdottaa luopumista tänä vuonna velvoitteestaan ​​vaatia jäsenvaltioita palauttamaan käyttämättä jääneet ennakkomaksut rakennerahastoille. Määrä on noin 8 miljardia euroa EU: n talousarviosta, jota jäsenvaltiot voivat käyttää täydentämään 29 miljardin euron rakennerahoitusta kaikkialla EU: ssa. Tämä lisää tehokkaasti investointien määrää vuonna 2020 ja auttaa ennakoimaan koheesiopolitiikan vielä jakamatta olevan 28 miljardin euron rahoituksen käyttöä koheesiopolitiikan ohjelmissa 2014–2020. Komissio kehottaa Euroopan parlamenttia ja neuvostoa hyväksymään ehdotuksen nopeasti, jotta se voidaan hyväksyä seuraavien kahden viikon kuluessa.

Lisäksi komissio ehdottaa EU: n solidaarisuusrahaston soveltamisalan laajentamista sisällyttämällä sen soveltamisalaan myös kansanterveyskriisi, jotta se saataisiin tarvittaessa käyttöön eniten kärsineille jäsenvaltioille. Enintään 800 miljoonaa euroa on käytettävissä vuonna 2020.

_________

EKP:n rahapoliittinen päätös 12.3. 2020:


Tämänpäiväisessä kokouksessaan EKP:n neuvosto päätti laajoista rahapoliittisista toimista.

1) Euroalueen rahoitusjärjestelmälle tarjotaan välitöntä rahoitustukea toteuttamalla tilapäisesti ylimääräisiä pitempiaikaisia rahoitusoperaatioita. EKP:n neuvoston näkemyksen mukaan ei ole selviä merkkejä jännitteistä rahamarkkinoilla eikä likviditeettivajeesta pankkijärjestelmässä, mutta operaatioiden avulla niihinkin voidaan varautua tehokkaasti. Operaatiot suoritetaan kiinteäkorkoisina huutokauppoina, joissa tehdyt tarjoukset hyväksytään täysimääräisesti, ja niiden korkona on keskimääräinen maksuvalmiusjärjestelmän talletuskorko. Operaatioiden myötä saatavilla on rahoitusta suotuisin ehdoin jo ennen seuraavaa, kesäkuussa 2020 toteutettavaa kolmannen sarjan kohdennettua pitempiaikaista rahoitusoperaatiota.

2) Kaikissa avoinna olevissa kolmannen sarjan kohdennetuissa pitempiaikaisissa rahoitusoperaatioissa ehdot muutetaan paljon suotuisammiksi kesäkuusta 2020 kesäkuuhun 2021. Näiden operaatioiden avulla tuetaan pankkien luotonantoa niille, joiden toimintaan koronavirus vaikuttaa eniten, eli eritoten pienille ja keskisuurille yrityksille. Kolmannen sarjan operaatioiden korko on tänä ajanjaksona eurojärjestelmän perusrahoitusoperaatioiden keskikorko vähennettynä 25 peruspisteellä. Korko voi olla vieläkin alempi vastapuolilla, jotka pitävät luotonantovolyyminsa ennallaan: alimmillaan se voi olla kesäkuussa 2021 päättyvältä ajanjaksolta laskettu keskimääräinen talletuskorko vähennettynä 25 peruspisteellä. Lisäksi vastapuolet voivat saada kolmannen sarjan operaatioissa enemmän rahoitusta kuin ennen. Enimmäismäärä nostetaan 50 prosenttiin niiden operaation ehdot täyttävästä vuoden 2019 helmikuun lopun lainakannasta. EKP:n neuvosto antaa eurojärjestelmän komiteoille tehtäväksi selvittää, miten vakuussääntöjä voidaan keventää niin, että vastapuolilla on edelleen mahdollisuus hyödyntää rahoitustukea täysimääräisesti.

3) Uusia omaisuuseräostoja varten varataan 120 miljardia euroa lisää käytettäväksi vuoden loppuun mennessä, jotta yksityisen sektorin osto-ohjelmien vaikutus pysyy vahvana. Yhdessä nykyisen omaisuuserien osto-ohjelman kanssa uudet ostot tukevat reaalitalouden suotuisia rahoitusoloja epävarmassa tilanteessa.

EKP:n neuvosto odottaa yhä omaisuuseräostojen jatkuvan niin kauan kuin on tarpeen ohjauskorkojen elvyttävän vaikutuksen vahvistamiseksi ja päättyvän hieman ennen kuin ohjauskorkoja aletaan nostaa.

4) Perusrahoitusoperaatioiden korko on edelleen 0,00 %, maksuvalmiusluoton korko 0,25 % ja talletuskorko -0,50 %. EKP:n neuvosto odottaa ohjauskorkojen pysyvän nykyisellä tasolla tai sitä alempina, kunnes arviointijakson inflaationäkymät palautuvat vankasti riittävän lähelle kahta prosenttia (mutta alle sen) ja kehitys näkyy johdonmukaisesti myös pohjainflaatiossa.

5) Omaisuuserien osto-ohjelmassa hankittujen omaisuuserien erääntyessä takaisin maksettavan pääoman uudelleensijoituksia jatketaan täysimääräisesti vielä pidemmän aikaa sen jälkeen, kun EKP:n neuvosto alkaa nostaa EKP:n ohjauskorkoja, ja joka tapauksessa niin kauan kuin on tarpeen suotuisan likviditeettitilanteen ja vahvasti kasvua tukevan rahapolitiikan ylläpitämiseksi.

Uusien operaatioiden ehdoista kerrotaan tarkemmin lehdistötiedotteessa, joka julkaistaan tänään klo 15.30 (Keski-Euroopan aikaa).

EKP:n pääjohtaja kertoo näiden päätösten taustoista  klo 14.30 (Keski-Euroopan aikaa) alkaneessa lehdistötilaisuudessa.

EKP:n neuvoston hyväksymä tarkka sanamuoto käy ilmi englanninkielisestä versiosta.
___________

15.3. 2020
Ilpo Rossi:
Kun tarkastelee EKP:n ja Euroopan Komission päätöksiä Korona-viruksen luoman poikkeuksellisen tilanteen edessä, nousee taas kerran päällimmäiseksi Euroopan Unionin markkinoiden ensisijaisuus suhteessa demokraattiseen valtioon ja jäsenvaltioiden parlamentaarisiin rakenteisiin. Sekä EKP:n että Euroopan Komission painotukset markkinoiden tukemiseen ovat yksiselitteisiä ja selkeitä - jopa ylimääräisen määrällisen elvytyksen summat ovat tiedossa. Tämän lisäksi jäsenvaltiot ovat jo ilmoittaneet tukevansa markkinoita rajattomalla luotonannolla, esimerkkeinä Saksa (500 mrd) ja  Ruotsi (50 mrd). On yksi selkeä maininta jäsenvaltioiden tukemisesta ja se koskee esimerkinomaisesti Italiaa:"Tällä hetkellä COVID-19-taudinpurkauksen vaikutukset Italiassa ovat luonteeltaan ja laajuudeltaan sellaisia, että ne sallivat SEUT-sopimuksen 107 artiklan 3 kohdan b alakohdan käytön. Tämän ansiosta komissio voi hyväksyä kansalliset lisätoimenpiteet vakavan häiriön poistamiseksi jäsenvaltion taloudessa." 
Jäsenvaltiot ja niidenjulkinen terveydenhoito ovat niitä jotka kuitenkin ensimmäisenä kohtaavat taudin aiheuttaman paineen terveyden- ja sairaanhoidossa. "Nyt ei kukaan kuvittele että markkinat voivat pelastaa meidät tässä tilanteessa" kirjoittaa ruotsalainen "Folkbladet nu" terveydenhoitoalan lehti. Toimittaja kirjoittaa, että saapuvia potilaita vastassa eivät ole monikansallisten terveydenhoitoalan yritysten edustajat, vaan julkisen sektorin työntekijät sairaaloiden vastaanotossa. 
Korona-viruksen aiheuttaman massiivisen maailmanlaajuisen poikkeustilan johdosta Euroopan Unionin talousdoktriini joutuu nyt todelliseen tulikokeeseen. Miten markkinoiden ja yritysten tukeminen järjestetään niin, että koko yhteiskunnalla aiheutuvilta vahingoilta voidaan välttyä? Tuleeko lomautuksia ja pakkolomia? Menevätkö valtavat pääomat yritysten taseiden vahvistamiseen - tätähän EKP:n "Additional longer-term refinancing operations (LTROs)" tarkoittaa - vai toimivatko yritykset nyt poikkeuksellisesti yhteiskuntavastuullisesti  yritysvastuun ja voittojen varmistamisen sijasta - se jää nähtäväksi. Piikki on joka tapauksessa auki ja jäljestäpäin nähdään mitä näillä tuilla saatiin loppujen lopuksi aikaan.

16.3. 2020
Ilpo Rossi:

"SUOMEN PANKIN johtokunta päätti sunnuntaina ylimääräisessä kokouksessaan ryhtyä hätätoimiin yritysten ja kotitalouksien rahoituksen turvaamiseksi koronaviruspandemian takia.


Johtokunta päätti aloittaa yritystodistusten ostot, jotka voivat ensi vaiheessa kasvaa 500 miljoonaan euroon. Yritystodistus on vakuudeton velkakirja. Toisin sanoen Suomen Pankki tarjoaa helpottaa yritysten lainansaantia."
Vakuudeton velkakirja on velkakirja, jossa lainalla ei ole yrityksen omaisuutta vakuutena. Tällaista lainaa ei ole jäsenvaltioille taidettu koskaan Euroopan Unionin toimesta myöntää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti