maanantai 9. huhtikuuta 2018

Facebook 2.0.?


Sosiaalisen median orwellilainen vaara
Steven Hill tekee tässä Social Europe -verkkolehden kirjoituksessaan ensimmäistä kertaa syväluotausta Facebookin, Amazonin ja muidenkin amerikkalaisperäisten sosiaalisen median jättiläisten ulottuvuuksista. Taustalla on aivan viime aikoina paljastuneet tietovuodot mm. presidentti Trumpin kampanjan tueksi presidentinvaalitaistoon. Sitä ennen Google sai Euroopan Unionilta sakot manipuloituaan hakukoneita niin, että tietyt yritykset saivat ostettua itselleen etuoikeuksia ja vaikutusvaltaa hakukoneissa.

Algoritmit sosiaalisen median sovellutusten takana ovat jo nyt niin valtava viidakko, että kehittäryhmistä tuskin löytyy ketään joka kokonaisuudessaan hallitsisi tämän tekoalyn ja tekniikan avulla tehtäviä tuloksia. Persoonallisuuden skannaaminen on jo nyt niin tehokasta, että entinen DDR:n Stasi (Valtiollinen informaatiopalvelu) olisi taatusti kateellinen Silicon Valleyn sosiaalisen median jättien suorituksista.

Jutussa kerrotaan esimerkkejä siitä, miten algoritmien avulla päästään vaikuttamaan esimerkiksi iän tai henkisen tilan vuoksi herkässä vaiheessa olevien ihmisten asennoitumiseen ja päätöksiin. Tämä "informatiivinen hallinta" perustuu disinformaatioon, valeuutisiin, huhuihin ja "psykograafiseen viestintään" skannatun informaation perusteella. Väitetään että näitä menetelmiä on jo nyt käytetty yli 200 vaalikampanjassa esim. Italiassa, Ukrainassa, Etelä-Afrikassa, Nigeriassa, Keniassa, Intiassa, Indonesiassa, Thaimaassa ja monissa muissa demokratioissa. Kuuluisa Cambridge Analytican tietovuodot liittyvät tällaisiin toimeksiantoihin.

Sosiaalisen median jättiläisillä on myös huikeasti taloudellista valtaa valtaa. Google ja Facebook nappaavat 74 % globaalista online-ilmoitusten arvosta - Kiinan ulkopuolella arvo on jopa 84%.

Kirjoituksen mukaan suuri yleisö - siis me - olemme guinealaisten sikojen tapaan koekaniineja näissä globaalin vaikuttamisen suurhankkeissa. Algoritmeista julkisn informaation takana on tullut "mustia laatikoita" jotka eivät takaa meille mitään ennustettavuutta tai luotettavuuta.

Euroopassa on toimittu pitkään ennakkoasenteella, joka noudattaa Hippokrateen periaatetta:"Ennenkaikkea, älä aiheuta vahinkoa." Tällä periaatteella on suhtauduttu internetiin myönteisesti pitkään, mutta nyt näyttää tulevan pää vetävän käteen. Intenet on näiden vastakohtaisuuksien vuoksi pirstoutumassa alueellisesti: sellaiset suuret alueet kuin Venäjä ja Kiina ovat jo luoneet omat sisäiset verkkonsa. Eurooppa tallustelee näissä asioissa kaukana jäljessä. Vaikuttaa siltä, että vihdoinkin yritetään luoda eurooppalaiseen henkeen sopivaa vaihtoehtoa, josta kirjoittaja käyttää nimitystä Facebook 2.0.


Omana kommenttinani toteaisin, että Euroopan Unioni itsekin on lähtenyt kaikessa toiminnassaan etenemään yhä selvemmin  "markkinakylki edellä", mikä tekee eurooppalaisen sosiaalisen median rakentamisesta vaihtoehdoksi lähes mahdottoman tehtävän. Kansalaiset tarvitsevat tällaisissa asioissa valtioiden ja julkisten rakenteiden tukea ja turvaa. Ahneiden sota rajoittamattoman kilpailun muodossa tuottaa tällaisia tultasyökseviä hirviöitä, joita ennenvanhaan mytologiassa kutsuttiin "lohikäärmeiksi".
---
About Steven Hill
Steven Hill is a journalist-in-residence at the WZB Berlin Social Science Center and former Holtzbrinck fellow at the American Academy in Berlin. He is the author of seven books, most recently Die Startup Illusion: Wie die Internet-Ökonomie unseren Sozialstaat ruiniert and Europe’s Promise: Why the European Way Is the Best Hope in an Insecure Age.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti