maanantai 8. tammikuuta 2024

Saksa: Euroopan "sairas mies" - ja lisäksi myös "tyhmä"?


Peter Bofinger kirjoittaa "Social Europe" verkkolehdessä, että perustuslakituomioistuimen kielteisestä päätöksestä johtuva säästöpaketti uhmaa logiikkaa.

"Viime kuussa Financial Times lainasi siruvalmistajaa, joka sanoi : "Saksa ei ole vain Euroopan sairas mies, se on myös Euroopan tyhmä mies." Se kuulostaa liioitellulta, mutta hallituksen viikkoa myöhemmin ilmoittama säästöpaketti edustaa kaikkea muuta kuin älykästä politiikkaa.


Paketti teki tarpeelliseksi liittovaltion perustuslakituomioistuimen marraskuun puolivälissä antama päätös. Oikeus oli katsonut, että ns. Ilmasto- ja muutosrahaston suunniteltu rahoitus käyttämättömillä luottovaltuuksilla pandemiavuodelta 2021 oli perustuslain vastaista.


Ainoa keino olisi ollut vedota Schuldenbremsen (velkajarrun) hätälausekkeeseen vuodelle 2024, kuten vuosiksi 2020–2023 tehtiin. Perustuslaissa kirjattu tämä rajoittaa liittovaltion budjetin alijäämän 0,35 prosenttiin bruttokansantuotteesta; hätätilanteissa se voidaan kuitenkin keskeyttää liittopäivien enemmistöllä ."

"Saksan talous on ollut kroonisesti heikko vuoden 2022 viimeisestä neljänneksestä lähtien, ja BKT laski viime vuonna 0,3 prosenttia. Myöskään näkymät vuodelle 2024 eivät ole hyvät: joulukuun ifo Business Climate -indeksissä yritykset rekisteröivät äärimmäistä pessimismiä vallitsevasta ilmastosta ja odotuksista."

Toteutetut toimenpiteet ovat ongelmallisia myös inflaation vastaiselta kannalta. Hiilidioksiditonnihintaa on nostettu 30 eurosta 45 euroon. Suunniteltu valtion 5,5 miljardin euron tuki kantaverkkomaksuihin on peruttu, mikä nostaa kotitalouksien sähköverkkomaksuja noin 25 prosenttia. Näihin toimenpiteisiin liittyy muita välillisten verojen korotuksia vuonna 2024: kaasu- ja ravintolapalvelujen arvonlisäverokanta, joka oli alennettu 7 prosenttiin, on nostettu jälleen 19 prosenttiin."

---

Sähköautot

"Sähköautojen tuki peruttiin paketissa. Suunnitelmana vuodelle 2024 oli ollut, että uusien autojen (joiden listahinta on alle 45 000 euroa) ostajat saisivat valtion avustusta 3 000 euroa. Vastaava valmistajan 1 500 euron panos olisi johtanut 4 500 euron ympäristöhyvitykseen."

"Strategisesti tärkeä yritys

Ilmasto- ja muutosrahaston piti rahoittaa Deutsche Bahnin rautatieverkoston laajaa ja perusteellisesti tarvittavaa modernisointia. Perustuslakituomioistuimen päätöksen mukaan vaihtoehtoinen rahoitus on nyt löydettävä."


Schenkeriin myynti

"Eräs keskustelunaiheena oleva ratkaisu on Deutsche Bahnin tytäryhtiön, erittäin kannattavan logistiikkakonsernin DB Schenkerin myynti . ADQ, yksi Abu Dhabin emiraatin kolmesta valtiovarainrahastosta, on mainittu mahdollisena sijoittajana.


Tämä ei ole ongelmatonta: Schenker toimittaa muun muassa Saksan asevoimia ja Pohjois-Atlantin sopimusjärjestöä. Onko viisasta, että Saksan valtio, joka voi tällä hetkellä ottaa pitkäaikaista velkaa tuskin yli 2 prosentin korolla, myydä strategisesti tärkeän ja kannattavan yrityksen ulkomaisille sijoittajille vain siksi, että sen on noudatettava "velkajarru"?"

Valaistumisen maa

"Schuldenbremsen rajoituksia on vaikea paeta , mutta AfD:n kasvavan vahvuuden vuoksi on kysyttävä, miksi demokraattisten puolueiden yksimielisyyttä nauttivalle Saksalle ei ole mahdollista muotoilla hyvää talouspolitiikkaa. Koska jopa konservatiiviset taloustieteilijät vaativat nyt velkajarrun uudistamista , toivoa ei pidä luopua.


Loppujen lopuksi Saksa on valistuksen maa. Ja sitä, mitä nyt vaaditaan talouspoliittisessa ajattelussa, tuskin voidaan muotoilla paremmin kuin Immanuel Kantin vuonna 1784 esseellään "Mitä on valistus?":


Valaistuminen on ihmisen nousua itsensä määräämästä kypsymättömyydestään [ Unmündigkeit ]. Epäkypsyys on kyvyttömyyttä käyttää omaa ymmärrystä ilman toisen ohjausta. Tämä kypsymättömyys on itsensä määräämää, jos sen syy ei ole ymmärryksen puutteessa, vaan päättämättömyydessä ja rohkeuden puutteessa käyttää omaa mieltään ilman toisen ohjausta."


(Peter Bofinger on taloustieteen professori Würzburgin yliopistossa ja entinen Saksan talousasiantuntijaneuvoston jäsen.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti