sunnuntai 23. tammikuuta 2022

Kansalaiskatsomuksen opetussuunnitelma

Juhani Räsänen, kasvatustieteen maisteri, tietokirjailija, kouluttaja ja tutkija julkaisi fasebookissa kirjoituksen osallistamisen tähtäävästä ohjelmasta, opetussuunnitelman joka laajentaisi juuri kansalaistietoisuteen liittyvää ymmärtämistä, osallistumista, yhteistyötä, aktivoitumista ja vastuunottoa.


Vaalien alla käynnistyy toistumiseen keskustelu äänestysaktiivisuudesta ja demokratian toteutumisen puutteesta. On jopa herätty kysymään, olisiko peruskoulun opetukseen sisällytettävä demokratiaa tukevia sisältöjä. Vuosi sitten tein Opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksen Kansalaiskatsomuksen opetussuunnitelmasta kysyen: Mitä tekisimme vapaudella. Moduloin suunnitelman alla oleviin kokonaisuuksiin niin, että ne voidaan sisällöittää sekä yhteiskunta- että yksilötasolle. Jos SDP:n koulutuspoliittisia ohjelmia puntaroivia asia kiinnostaa, niin ottakaa yhteyttä. Seuraavassa on yksitoista opetussuunnitelmallista fokusointialuetta, luokkahuonetta, joiden opetuk-sellisella alueella on mahdollisuus etsiä ja osoittaa vahvuutta, jäsentymistä, liittymistä, mukautumista, liikkumista, tukeutumista, vajoamista, kiinnittymistä, lopettamista, vastuullisuutta ja iloitsemista. Ratkaisevaa osaa näyttelee ihmisen luonteeseen ja tahtoon liittyvät voimat. Tahdon ja luonteen varassa tehdään valintoja, optimointeja ja kompensointeja elämänkulun eri vaiheissa. Kuvaukset ovat yksinkertaistettuja lähestymiskehyksellisiä pohjia:
  • Itseni kehittäminen, oman kehityksen haltuunotto
Tarve kehittää itseä jatkuvasti itsekasvatuksen, koulutuksen ja tietojen ja taitojen päivittämisen ja kehittämisen avulla. Oman kehityksen haltuun ottaminen. Kyky korjata, parantaa ja hoitaa sekä ihmisiä että asioita ja elämäntilaa. Työ, tekniikka, terveys, kädentaidot ja selviämiskeinot. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Miten parannan elämäni laatua ja eheytän oman luonteeni ongelmia?
· Toimintakyky ja vauraus ja henkilökohtainen menestys
Välittömät perustarpeet ja aineellinen turvallisuus, siteet maalliseen elämään, omistuksiin, rahaan ja oman kehon tarpeisiin. Taloudellinen turvallisuus, toimeentulo, omat rahat ja ulkoistettava itsearvostus.
Tarve tyydyttää perustarpeet ja aineellinen turvallisuus, siteet maalliseen elämään, omistuksiin, rahaan ja oman kehon tarpeisiin. Taloudellinen turvallisuus, toimeentulo, omat rahat ja itsearvostus. Tässä huoneessa kysymys kuuluu: mitä materiaa ja tyydytyksen lähteitä tarvitsen? Tässä luokassa kysymys kuuluu: Millaista aineellista turvallisuutta tyydytyksen lähteitä tarvitsen?
  • Päätoiminta-ammatti ja työ ja ura
Tarve muodostaa pysyvä asema yhteiskunnassa, sen hierarkioissa ja käytännön puitteissa. Ammatti ja ura merkkinä sopeutumisesta yhteisöön ja mahdolliset saavutukset, arvonanto, maine ja kunnia. Sisäisesti suhde vanhempien asemaan yhteiskunnassa. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Miten tyydytän ammatillista ja sosiaalista kunnianhimoani ja millaisia laitoksia ja systeemejä palvelen yhteiskunnassa omalla panoksellani?
  • Oma perhe ja suku
Mitkä ovat hyvät syyt etsiä yhteyttä läheisiin suhteisiin ja kasvaa perheyhteisössä. Tarve kasvuun ja kehitykseen kohti aitoa omaa yksilöllisyyttä ja pysyvää luonnetta, joka juurtuu vakaaksi minäkuvaksi. Kyky itsetarkkailuun ja psykologiseen itseymmärrykseen. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Millaisen elämänmuodon vakiinnutan itselleni, läheisilleni ja miten löydän itseni
Lapsen ja Vanhemman roolissa?
  • Ystävyys ja avunanto
Tarve löytää peilikuvia itselleen joko asiallisten suhteiden tai eroottisten suhteiden kautta. Avioliitto, parisuhde, suorat kontaktit ihmisiin ja ihmisryhmiin joko palvelun, opastamisen tai luovan esiintymisen ja toiminnan kautta. Kumppanuus, liittosuhteet, vastavoimat, suhde toisiin, yleisöön. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Miten löydän itselleni ystäviä ja kehittävän vastakohdan, joka opettaa minulle oleellisia asioita itsestäni?
  • Harrastukset
Tarve suunnata ylimääräiset voimavarat, luovuus, johtajuus, karismaattisuus, joka kiihdyttää kasvua ja oman itsen ilmaisemista vapaasti ja näyttävästi. Kyky nauttia elämästä, vapaa-ajasta, seikkailusta ja oman minän vapaudesta tehdä, toimia, dramatisoida ja ajatella omin päin. Lapset, luovuus, pelit, seikkailut - elämä viihteenä ja pelinä. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Miten ilmaisen itseäni pelkäämättä muiden arvostelua?
  • Seura ja verkosto
Tarve luoda välittömät kontaktit ympäristöön ja ympäristössä vaikuttaviin ihmisiin, sisaruksiin, koulutovereihin, sukulaisiin, naapureihin ja jokapäiväisiin tuttuihin.Kannustin löytää uusia kanavia ja väyliä hoitaa yhteiskunnan asioita tai pienten ryhmien ja vähemmistöjen asioita ja asemaa ja tuoda yhteiskuntaan uudistavia aatteita ja visioita. Ryhmätyö, kansainväliset vaikutteet ja kyky projisoida omaa mieltä tulevaisuutta kohti luoden uusia muotoja. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Mitä aineksia mieleni kaipaa voidakseen kokea yhteisöllisyyden, ymmärtämisen, keksimisen ja kommunikoinnin iloa?
  • Elämyskokemukset
Tarve muodostaa suhde kaikkeuteen tai yliaistiseen elämään ja minuuteen tai jäädä sisäisten kompleksien uhriksi toistamaan menneistä virheitä ja ongelmia sopeutumatta yhteiskuntaan täydellisesti. Sisäiset jakautumat, piilevät tarpeet ja alitajuinen motivaatio sekä sosiaaliset ongelmat, hylätyt, väheksytyt ja syrjäytyneet. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Mihin absoluuttisiin ja hyvin yksilökohtaisiin vahvuuksiin, arvoihin ja asioihin turvaan kun normaalit sopeutumisen ja elämisen keinot ovat syrjäytyneet?
  • Vakaumuksellinen toiminta
Vastakohtaisuuden voimat ja keskinäinen riippuvuus. Ihmisyyden luonne. Miten kasvan ja kehityn näkemään asemani suurin linjoin maailmassa, yhteiskunnassa ja suhteessa elämän ja kuoleman peruskysymyksiin? Tarve henkisiin arvoihin ja näkemyksiin elämänkatsomuksen ja asenteiden, mielipiteiden ja näkemysten summana. Koulutus- ja sivistyspääoma itsen kehittämisen ja laajentamisen välineenä. Pitkät matkat, vieraat kulttuurit ja opiskelu, yhteiskunnallinen keskustelu, julkaisutoiminta ja kansalliset aatteet. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Miten kasvan ja kehityn näkemään asemani suurin linjoin maailmassa, yhteiskunnassa ja suhteessa elämän peruskysymyksiin? Mihin yksilökohtaisiin arvoihin ja asioihin turvaan kun normaalit sopeutumisen ja elämisen keinot syrjäytyvät?
  • Rakkaus ja erotiikka
Tarve liittoutua ja sulautua toisten kanssa voiman ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Syvät ja peruuttamattomat kokemukset, kriisit avioliitossa ja tunne- ja seksuaalisuhteissa sekä yhteiset psyykkiset ja materiaaliset energiat. Kuolema, psyyken rajakokemukset, alitajuiset halut ja primitiiviset yllykkeet. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Millaiset elämykset saavat syvimmät tunteeni hereille?
  • Luonne - maine ja imago
Omat luonteenomaiset käyttäytymisen piirteet, omat, yksilölliset reagointitavat, minän välitön projektio ulkomaailmaan. Tarve ilmaista omat luonteenomaiset käyttäytymisen piirteet, omat, yksilölliset reagointitavat, minän välitön projektio ulkomaailmaan. Ulkoinen minä, persoonallisuuden näkyvä kerros, minän naamio, tyypillisyydet ja luontaiset toistuvat maneerit. Tässä luokassa kysymys kuuluu: Millaisena näyttäydyn kanssaihmisille ja ulkomaailmalle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti